zondag 8 maart 2015

De "highclass" reclame van Karwei

Als je denkt aan Karwei, hoor je automatisch in je hoofd tulutututu tuuduuduuu. Het bekende stukje uit de hit van Pete Philly & Perquisite genaamd Mystery Repeats. Een melodie gespeeld op een viool, klinkt  ouderwets zou je zeggen. Maar dat is dit lied totaal niet. Een viool samen met rap, het vormt een “highclass” liedje zoals mijn vriendinnengroep dit lied zou verwoorden.
Perquisite (Amsterdam, 1982) en Pete Philly (Aruba, 1980) zijn in 2003 een muzikaal duo geworden, ze hadden elkaar ontmoet via een gemeenschappelijke vriend.Na een lange tijd in de studio te hebben gezeten en verschillende EP’s te hebben uitgebracht, begon voor Perquisite en Pete het Europese avontuur. Ze gingen op een tour. Vlak daarna wonnen ze onder andere de Essent Award, de Zilveren Harp, de Kink FM Live-XS Award voor Best New Live Act en ontvingen nominaties voor de Edisons (Nederlandse Grammy's), 3FM Awards, TMF Awards en de MTV European Music Awards.In september 2007 kwam in Nederland hun tweede album uit, Mystery Repeats. Het album behaalde de eerste plaats in de Nederlands album charts.Het lied Mystery Repeats werd een denderend succes
 
 De bekende viool melodie is geïnspireerd op een al bestaand klassiek muziekstuk, het muziekstuk van Maurice Ravel. Violin Sonata No.2.
 In dit muziekstuk kwam het “tulutututu tuuduuduuu” melodietje voor. Dit muziekstuk werd vaak voorgedragen tijdens de toenmalige “concerten”, vooral voor de rijkere mensen. Want het was klassiek, dus volgens de tijd niet geschikt voor de lagere standen.
 

Nu denk je waarschijnlijk: “Wat is nou de link tussen de reclame van Karwei en het oude stuk?”.
Nou, doormiddel van dit lied stralen de stoelen en andere meubelen van Karwei een bepaalde vorm van klasse uit. Het zijn maar gewoon stoelen, maar door dat muziekje zijn het toch weer niet “gewone” stoelen. Daarmee heeft dit liedje dus erg goed mee geholpen. Het liedje sluit aan op de doelgroep, want Karwei wil graag wat “chiquere” klanten dan bijvoorbeeld de Ikea (want dat is voor de “normale” mensen).
 Ik vind persoonlijk dat het lied wat achter de reclame van Karwei is gezet erg gepast. Want de originele componist probeerde hier dus een “hogere” doelgroep mee te bereiken. Karwei heeft het heel slim gedaan door dat hippe nieuwe lied, met elemeneten uit het oude lied, te kiezen voor de reclames. Op deze manier assosieren wij Karwei met hippe meubels, voor de “highclass” mensen. Precies wat Karwei wilt.
  

1 opmerking:

  1. Anonien, Interpolation (Replayed Sample) of Hook / Riff Geraadpleegd op zondag 8 maart 2015 http://www.whosampled.com/sample/204229/Pete-Philly-Perquisite-Time-Flies-Maurice-Ravel-Violin-Sonata-No.-2/

    Management van Pete Philly "Get to know" Geraadpleegd op zondag 8 maart 2015
    http://www.petephillyandperquisite.com/?p=gettoknow

    BeantwoordenVerwijderen