dinsdag 17 februari 2015

Vandaag een wat serieuzer onderwerp....

Ik was aan het rondkijken op het internet voor een onderwerp voor deze blog, twee actuele foto’s over één onderwerp. Ik belande op de site de WordPressPhoto en ik zag de winnaar van vorig jaar die vorige week is uitgeroepen tot winnaar. Een prachtige foto van twee Russische homo’s in een donkere kamer, met een prachtig verhaal erachter.


Sinds de Olympische Spelen van vorig jaar is het wereldwijd bekend dat Rusland hopeloos achterloopt met het accepteren van homoseksualiteit. 


Naast deze geënsceneerde foto van de WordPressPhotoContest koos ik ook een veel zeggende betrapte nieuwsfoto. 



Mijn oog valt meteen op de twee militairen op de voorgrond. Verder zie ik een man, die een vlag met verschillende kleuren vasthoudt. De twee militairen pakken deze vlag af. Als ik geconcentreerder naar de foto kijk, zie ik mensen op de achtergrond. Zij kijken naar wat er zich afspeelt tussen de militairen en de man. Doormiddel van deze denotatie weten we precies wat er op de foto staat.
Als we nu een connotatie uitvoeren komen we erachter wat deze foto suggereert.
Deze foto suggereert dat homoseksualiteit niet gepropageerd mag worden in Rusland, het leger grijpt in omdat er iemand met een homovlag over straat loopt. Deze foto is gemaakt tijdens een poging tot een gaypride manifestatie. Deze poging faalde...


Een donkere kamer, twee mannen zonder kleren in omhelzing, gordijnen gesloten en geen strookje licht. Dat is wat we zien volgens de feiten.
 Deze foto heeft een heftige en diepe boodschap. Deze twee jongens zijn een homostel uit Sint-Petersburg. Ze zich verstoppen zich. Niemand mag zien wat er in deze kamer gebeurd. Daarom is alles gesloten.

Wat ik het mooie verband vind tussen deze twee foto’s is dat foto twee het gevolg is op foto één. Omdat ze dus niet in het openbaar zichzelf kunnen zijn, moeten ze zich maar zo verstoppen. 

Voor deze foto is het noodzakelijk om te weten dat er in Rusland een wet is die propaganda voor “niet-traditionele seksuele relaties” onder minder jarige verbiedt. Dus homoseksualiteit.

De boodschap achter allebei de foto’s is politiek. Weliswaar is foto nummer een neutrale registratie van een gebeurtenis maar de boodschap die je ziet is keiharde repressie van homo’s. 
Ook de tweede foto is weer neutraal, maar de boodschap is hier geëngageerd. Dat namelijk homoseksualiteit wel degelijk ook in Rusland bestaat en beleefd word maar alleen achter gesloten gordijnen.   



Bronnelijst:
De les van N. van der Hulst van 16-2-‘15

Powerpoint week 3. Geraadpleegd op 17-2-‘15

Redactie (4-2-14) Zo gruwelijk is geweld tegen homo's in Rusland Geraadpleegd op 17-2-15

Novum (14-07-13) Rusland verbiedt homoseksuele propaganda Geraadpleegd op 17-2-15

Geen opmerkingen:

Een reactie posten