dinsdag 3 februari 2015

MSN


Leven zonder social media, of ik weet hoe dat is? Nee, want toen bestond ik nog niet.

Ik weet het nog als de dag van gister, ik zat op de bank met mijn oppas en maakte een account aan  op www.hotmail.com. Ik was zeven, mijn oppas zei dat alle coole mensen aan MSN deden dus dat wilde ik ook. Ach wat een fijne herinneringen heb ik aan MSN, het mollige blauwe poppetje. Na schooltijd snel achter de laptop om verder te kletsen met mijn vriendinnen. Als ik stiekem een beetje verliefd was op een jongen eindigde het gesprek op school met “Ik spreek je nog op MSN”.

Laten we MSN (MSN Messenger) eerst eens holistisch bekijken. The big picture. MSN is onderdeel van Hotmail, opgericht in 1996. Ik ben dus van 1997. Bij Hotmail hoorde  dat je kon mailen naar elkaar maar ook een snelle chatservice: MSN.

Dan MSN vanuit reductionistisch oogpunt. Met een dubbele klik op de naam van de persoon met wie je wilt chatten opende je een scherm. Zonder limiet (zoals SMS had en twitter nu) en met originele smileys, plaatjes en “winks” “praten” met één of meerdere vrienden.

Voor mij en bijna iedereen van mijn generatie is MSN  de grondlegger van het hedendaagse chatten. MSN heeft de basis gelegd van onze sociale constructie op het gebied van snelle communicatie. Vandaag de dag gebruiken wij nog steeds de smileys en MSN-taal (w8, ff et cetera) die door de miljoenen MSN gebruikers erg populair zijn geworden.

De MSN tijd is over, nu hebben we “Whatsapp”. Razend populair, of liever: een levensbehoefte.  Ook ik heb  MSN links laten liggen en leef nu in, door en via “Whatsapp”. Bijna 24 uur per dag contact.  Helemaal dood is MSN niet. De sociale constructie van “Whatsapp” is dezelfde, alleen al de manier van praten.  Bij deze remediatie blijven we het gebruik van de smileys en de MSN-taal terug zien. Dus hieruit kun je determineren dat “Whatsapp”  er niet geweest was in zijn huidige vorm, als MSN nooit bestaan had.

Ik kan me goed vinden in de uitspraak van Mark Deuze:
“We leven niet met de media maar in de media”.

In de MSN-tijd leefden we nog met de media, maar met “Whatsapp” leven we erin. Ik hoef MSN nu niet meer te openen of te sluiten, maar heb “Whatsapp” altijd bij me. Ik heb mijn vrienden letterlijk in mijn hand.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten